Uruchomienie stałych rejsów do Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów ma nastąpić 9 czerwca, ale pierwszy pociąg dotarł na przystanek Port Lotniczy Szczecin Goleniów 29 maja kwadrans po godzinie 12. To była oficjalna inauguracja nowego, budowanego od podstaw połączenia kolejowego głównych ośrodków miejskich Pomorza Zachodniego z regionalnym portem lotniczym.
- Dzięki tej inwestycji jesteśmy bliżej świata, bliżej siebie – z satysfakcją mówił do uczestników uroczystości marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz.
Środowa inauguracja była wielkim świętem. Atmosferę radości z sukcesu można było już odczuć na peronie III szczecińskiego dworca, skąd odjeżdżał pociąg specjalny. Zaproszeni na pokład SA136 goście mogli od razu zweryfikować szybkość połączenia. Rzeczywiście, 40 minut trwała podróż ze Szczecina na miejsce inauguracji. Oficjalne otwarcie lotniskowej linii odbyło się na pachnącym jeszcze świeżością peronie przystanku Port Lotniczy Szczecin Goleniów.
Gospodarzem uroczystości był prezes Zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.Remigiusz Paszkiewicz wraz dyrektorem Oddziału Centrum Realizacji InwestycjiJózefem Matuszczakiem, przy współuczestnictwie marszałka województwaOlgierda Geblewicza i wicemarszałka Wojciecha Drożdża.
Grono uczestników było bardzo bogate, m.in. na inauguracji pojawiła się poseł na Sejm Magdalena Kochan, obecny był prof. Juliusz Engelhardt, prof. Piotr Niedzielski, przyjechał także prezydent Kołobrzegu Janusz Gromek, zastępca prezydenta Szczecina Bogdan Jaroszewicz, na przystanku witaliśmy też przedstawiciela wykonawcy Józefa Kuźmiszyna, zastępcę burmistrza GoleniowaTomasza Banacha, prezesa PLL LOT Sebastiana Mikosza, był także ks. prałat Jan Kazieczko.
Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 402 to inwestycja z Indykatywnej Listy Projektów Kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013, którą realizowały Polskie Linie Kolejowe S.A. Koszt całego zadania to 67 159 261 PLN, z czego 41 314 095,00 PLN zł to dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszy Rozwoju Regionalnego. W ramach zadania zrewitalizowano odcinek Kołobrzeg – Goleniów na linii nr 402 oraz wybudowano dwie nowe linie kolejowe łączące stację Port Lotniczy Szczecin-Goleniów z linią nr 402 w taki sposób, by umożliwiały one dojazd zarówno od strony Szczecina, jak i z kierunku Kołobrzegu oraz Koszalina. Dzięki wykonanym pracom czas przejazdu pociągu regionalnego na trasie Kołobrzeg – Szczecin Główny uległ skróceniu o niemal 30 minut.
Wszyscy, którzy zabierali głos, koncentrowali się na korzyściach płynących z tej inwestycji, podkreślając wagę tego zadania dla regionu i przyszłości Portu Lotniczego w Goleniowie.
- Chciałbym podziękować wszystkim zaangażowanym w projekt i wszystkim, którzy wspierają inwestycje infrastrukturalne, gdyż tym samym działają na rzecz rozwoju województwa i dobrobytu mieszkańców. Tylko dzisiaj widzimy, jak wiele jest tych inwestycji: nowy tabor kolejowy współfinansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego, inwestycje w lotnisko, stale rosnący standard usług Przewozów Regionalnych – mówił marszałek Olgierd Geblewicz. - Ale też trzeba zauważyć, że mamy problemy do rozwiązania, jak choćby przyszłość Przewozów Regionalnych w skali całej Polski. Na marginesie podkreślę, że tak jak inwestycja w Porcie Lotniczym Szczecin-Goleniów miała poważne problemy, tak również budowa połączenia do Goleniowa nie obyła się bez trudności. A jednak daliśmy radę! W każdej z tych przestrzeni powoli zmieniamy rzeczywistość i mam nadzieję, że wkrótce z tych problemów wykreujemy lokalny potencjał.
Prezes PLK Remigiusz Paszkiewicz nie ukrywał satysfakcji z dokonań swojej firmy. – Mówi się różnie o kolei, ale trzeba wiedzieć, że w całej Polsce poprawiamy netto 1000 km torów rocznie, to oznacza podniesienie prędkości i przepustowości linii. Zaległości są ogromne, bo tak na dobrą sprawę ruszyliśmy z inwestycjami dopiero od 2 lat – skonstatował prezes Paszkiewicz. W jego ocenie zmodernizowana linia będzie służyć nie tylko regionowi, ale istotnie wzbogaci sieć połączeń międzywojewódzkich. -Życzę wszystkim bardzo dalekich i ciekawych podróży z wykorzystaniem tej łącznicy– serdecznie zakończył swoje wystąpienie.
Dla wicemarszałka województwa Wojciecha Drożdża inauguracja nowego połączenia to chwila bardzo ważna i radosna. - Jako „weteran” w Zarządzie Województwa pamiętam doskonale, jak 2007 r. usilnie zabiegałem, żeby właśnie ten projekt znalazł się na liście indykatywnej Regionalnego Programu Operacyjnego. Cieszę, się, że dziś możemy świętować pomyślny finał tych starań.
- Nowe połączenie jest korzystne dla wszystkich, z jednej strony dla aglomeracji szczecińskiej, Kołobrzegu Koszalina, a z drugiej - dla wzrostu atrakcyjności lotniska – podkreśla Wojciech Drożdż atuty tej inwestycji. - Goleniowskie lotnisko jest dosyć oddalone od głównych miast Pomorza Zachodniego, co nie jest optymalne dla klientów i pasażerów i stwarza pewien dyskomfort. Teraz praktycznie pod sam terminal podjedziemy pociągiem ze Szczecina w 40 minut. Wart uwagi jest też fakt, że jesteśmy trzecią aglomeracją miejską – po Warszawie i Lublinie – która ma takie bezpośrednie połączenie kolejowe z terminalem lotniczym.
Zakończona inwestycja oznacza początek kolejnych. Jakich? Wojciech Drożdżmówiąc o planach ujawnił, że województwo chce pozostać liderem zmian w taborze kolejowym. - Mamy najnowocześniejszy tabor, którym całkiem słusznie możemy się chwalić w całym kraju – powiedział. - Sądzę, że w przyszłym RPO pojawią się kolejne projekty modernizacji linii kolejowych, po żeby transport regionalny był nowoczesny, szybki i bezpieczny. Bierzemy pod uwagę linie cieszące się największą frekwencją, np. Runowo Pomorskie – Szczecinek.
Finisz projektu „Modernizacja regionalnej linii kolejowej nr 402 na odcinku Kołobrzeg – Goleniów wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin-Goleniów” to powód do dumy dla dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK S.A. Oddział w Szczecinie Józefa Matuszczaka.
- Myślę, że dziś z okazji zakończenia inwestycji mogę mówić o satysfakcji. Ale nie wykluczam, że w przyszłości wrócimy na przystanek Port Lotniczy. Myślimy o dobudowaniu „żeberka”, dodatkowego toru postojowego, tak żeby dwa pociągi mogły równocześnie się tu zatrzymywać – zdradza dyrektor Matuszczak. Budowa łącznicy była możliwa dzięki silnemu wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego, aż 75 proc. inwestycji sfinansowane zostało ze środków RPO, 25 proc. to środki PLK. - Na plac budowy wkroczyliśmy w 2010 roku – przypomina Józef Matuszczak -inwestycja trwała zatem niecałe trzy lata. A trzeba zaznaczyć, że jest to linia zbudowana od podstaw, nowa. Takich inwestycji od lat 70 ub. wieku nie było nie tylko na Pomorzu Zachodnim, ale i w całej Polsce!
Od 9 czerwca br. szybki, bezpieczny i wygodny dojazd na lotnisko Szczecin-Goleniów w tej chwili zapewnią nam 4 pociągi (2 pary), natomiast od 20 czerwca będą to 3 pary (6 pociągów)) obsługujące relację Szczecin – Kołobrzeg – Szczecin. Odjazdy pociągów ze Szczecina zaplanowano na godziny: 6.40, 10.48 oraz 20.10 (ten ostatni od 20 czerwca br.), a z Kołobrzegu o godzinie: 6.30, 13.40 i 17.28.
Ponadto od 2 września br. na trasie pojawi się 6 dodatkowych pociągów (3 pary pociągów) relacji Szczecin Główny – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów – Szczecin Główny. Uruchomione połączenia będą skorelowane z godzinami odlotów i przylotów samolotów. Przewiduje się, że czas podróży na trasie Szczecin Główny – Port Lotniczy w Goleniowie wyniesie około 40 minut, a na odcinku Kołobrzeg – Port Lotniczy około 90 minut.
- Otwarcie połączenia ze Szczecinem jest dla nas otwarciem na pasażerów. Mamy nadzieję, że ze względu na atrakcyjność dojazdu zwiększy się promień oddziaływania goleniowskiego portu. Przykłady innych krajów pokazują, że takie połączenia mają wielkie powodzenie – cieszy się prezes Portu Lotniczego Szczecin – Goleniów Maciej Dziadosz. - W samej inwestycji port lotniczy nie partycypował, ale chcę zaznaczyć, że mamy jednak też swój udział, bo wsparliśmy finansowo wybudowanie dojścia z peronu do terminala na lotnisku. Przeznaczyliśmy na to prawie 50 tys. zł. Jak stwierdził prezes Dziadosz, nowe połączenie otwiera pole dla nowej oferty. - Już widzimy zwiększone zainteresowanie lotniskiem związane z możliwością przewozów towarowych koleją. Ale na konkrety to jeszcze za wcześnie - powiedział.
Z uznaniem o inwestycji wypowiadał się również prezydent Kołobrzegu Janusz Gromek. - Każde nowe połączenie dające możliwość lepszego dojazdu i wyjazdu z Kołobrzegu jest dla nas bardzo ważne. Nam szczególnie zależy, żeby turyści odwiedzający Kołobrzeg, Pomorze Środkowe, mogli szybko i bezpiecznie dotrzeć do celu podróży. Inaugurowane dziś połączenie kolejowe z najbliższym nam portem lotniczym w Goleniowie daje taką szansę dogodnej komunikacji i gościom, i mieszkańcom – nie miał wątpliwości prezydent Kołobrzegu..
Nowe połączenie na pewno będzie konkurencyjne wobec oferty innych przewoźników. - Standardowy bilet na pociąg ma kosztować 11,80 zł, Biorąc pod uwagę, że za podróż busem płacimy ok. 17, to już jest to bardzo okazyjna cena – stwierdził Andrzej Chańko, dyrektor Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów Regionalnych. -Rozważamy też uruchomienie specjalnej promocji pod nazwą „bilet w dobrej cenie”, który będzie kosztował jedynie 10 zł.
Przypomnijmy że jak do tej pory na trasie Szczecin – port lotniczy kursuje do kilkunastu autobusów dziennie oraz kilka w relacji Koszalin – Kołobrzeg – port lotniczy. Podróż ze Szczecina trwa około 50 minut, ale gdy w mieście są korki, często ulega ona wydłużeniu. Z Koszalina natomiast taka podróż zajmuje około 2 godzin.
Pierwszy pociąg ze Szczecina do Portu Lotniczego w Goleniowie poprowadzili maszyniści-instruktorzy Andrzej Hernik i Mirosław Kaźmierczak.
Powiązane projekty
Modernizacja regionalnej linii kolejowej 402 Goleniów-Kołobrzeg wraz z budową łącznicy do portu lotniczego Szczecin/Goleniów
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
