Z kalendarium RPO

Zmodernizowane EN 57 przekazane marszałkowi

Pierwsze dwa zmodernizowane EN 57 dołączyły do kolejowego taboru Województwa Zachodniopomorskiego. Marszałek Olgierd Geblewicz oficjalnie przejął je dziś, 7 listopada,  od przedstawicieli Wykonawcy.

- Ten tydzień to naprawdę doniosły czas dla zachodniopomorskiej kolei. W poniedziałek podpisaliśmy największy w dziejach Pomorza Zachodniego kontrakt na dostawę całkowicie nowego taboru elektrycznego, a dzisiaj odbieramy pierwsze ze zmodernizowanych EN57. To przedsięwzięcie udało nam się zrealizować dzięki programowi zakupu 7 używanych EZT-ów i  poddaniu ich gruntownej modernizacji – podkreślił inaugurując uroczystość marszałek województwa zachodniopomorskiego Olgierd Geblewicz

Marszałek zaznaczył, że unowocześnione składy maja służyć pasażerom kolei zachodniopomorskiej przez wiele, wiele lat, dlatego władze województwa postawiły Wykonawcy bardzo wysoko poprzeczkę.

- Wiem, że wymagaliśmy bardzo dużo. Jestem bardzo ciekaw, jak ta modernizacja się powiodła – marszałek nie ukrywał ekscytacji na chwilę przed odsłonięciem EN-a. 

Premierowy pokaz zmodernizowanego pojazdu poprzedziła krótka prezentacja na temat elektrycznego taboru kolejowego, która przedstawiła dyrektor Wydziału Infrastruktury i Transportu Urzędu Marszałkowskiego, Jadwiga Rajkiewicz.

Po tym nadszedł monet oficjalnego przekazania zmodernizowanych en-ów. Symboliczny dokument marszałek Olgierd Geblewicz wraz z wicemarszałkiemAndrzejem Jakubowskim odebrali z rąk  szefa marketingu krajowego rynku klientów kluczowych PESA SA Jerzego Berga  i prezesa ZNTK „Mińsk Mazowiecki”Sławomira Piątka.

W hali na Wzgórzu Hetmańskim obecni byli związkowcy, których marszałekGeblewicz zaprosił do udziału w uroczystości zaraz po zakończeniu rozmów z reprezentacją związkową. W tym dialogu uczestniczył również wicemarszałekAndrzej Jakubowski.

- Nie wyobrażam sobie rozwoju Pomorza Zachodniego bez sprawnej kolei. Sądzę, że wyraźnie widać konsekwencję Zarządu Województwa, który małymi krokami unowocześnia tabor spalinowy, a teraz także elektryczny – mówił podczas spotkania marszałek Olgierd Geblewicz. - Chciałbym, aby doszło do takiego podziału spółki Przewozy Regionalne, by regiony przejęły majątek, ale także i pracowników. Wbrew potocznym opiniom pracownicy nie stanowią problemu, ale są wartością dodaną, to prawdziwy kapitał tej spółki

- Jestem przekonany, że zachodniopomorski oddział sobie poradzi. Uważam, że mamy potencjał w przyciąganiu nowych podróżnych – stwierdził dalej marszałek. -Trzeba unowocześniać tabor, postarać się o skrócenie czasu podróży, dążyć do korelacji między połączeniami kolejowymi i busowymi w miejsce trwającej obecnie konkurencji.

Z opinią marszałka zgodzili się związkowcy. - Mamy szanse na walkę o klienta: ofertą, komfortem jazdy, czasem przejazdu i skomunikowaniem naszych rozkładów z rozkładami innych przewoźników, aby usprawnić przesiadki – zapewniała strona związkowa.

Warto dodać, że dzisiejsza uroczystość odbyła się dokładnie w tej samej hali, w której 27 czerwca  podpisana została umowa z konsorcjum PESA S.A. i ZNTK „Mińsk Mazowiecki” na modernizację 7 EN-ów.

W swój pierwszy, regularny już kurs zmodernizowany EN57 wyruszył niespełna trzy godziny później, do Koszalina.

Modernizacja obejmuje 7 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które Województwo Zachodniopomorskie kupiło w 2012 r. od spółki Przewozy Regionalne. Jej koszt oszacowano na 57 687 000 zł. Modernizacja realizowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.

Na zdjęciu u góry: Zmodernizowany EN57 wkrótce wyruszy w pierwszy rejs. Elektroniczny wyświetlacz idealnie wkomponował się w sytuację, co demonstrują marszałek Olgierd Geblewicz (z lewej) i wicemarszałek Andrzej Jakubowski.

Informacja prasowa
Zakres modernizacji EN57

Galeria

Powiązane projekty

Modernizacja kolejowego taboru pasażerskiego o napędzie elektrycznym

Województwo Zachodniopomorskie